De Rupelbrug die Boom met Puurs verbindt kent de laatste tijd heel wat problemen. Alleen al deze week was de brug twee keer onderbroken. Zo waren er geen treinen tussen Puurs en Boom en was de treindienst op lijn 52 tussen Boom, Antwerpen en Roosendaal ernstig verstoord. “Zowel maandagmorgen als dinsdagavond was het defect telkens te wijten aan de koude”, zegt Frédérik Petit van Infrabel aan onze redactie. “Het is absoluut zo dat de laatste tijd heel wat defecten aan de brug de kop op steken. De complexiteit van de brug is daar zeker een grote oorzaak van. De komende dagen zullen we nakijken wat er kan gebeuren om de storingen op te lossen. De defecten duurden zowel maandag als dinsdag een tweetal uur”, aldus Petit.
De NMBS legde iedere keer vervangbussen in die de stations van Boom, Ruisbroek-Sauvegarde en Puurs bedienden.
Complexe brug
In augustus 2016 moderniseerde Infrabel de Rupelbrug. De spoorbrug, over de rivier Rupel, is een bijzondere brug. Het is een beweegbare brug die op één centrale pijler draait. In heel België zijn er maar 3 van die bruggen. Het complexe besturingssysteem, zeg maar het hart van de brug, werd vervangen door een nieuw systeem. In 2016 werd beloofd dat na de moderniseringswerken de brug minder storingsgevoelig zou zijn. Op hetzelfde moment werden nog enkele belangrijke spoor- en bovenleidingswerken uitgevoerd. De renovatie kostte in 2016 ruim € 1 miljoen.
Afhankelijk van het scheepvaartverkeer en de waterstand (eb of vloed) van de Rupel, wordt de spoorbrug gemiddeld zo’n 10 tot 12 keer per dag geopend. Schippers contacteren dan het seinhuis van Infrabel en dan volgt een hele procedure. Een geheel hydraulische pompen en motoren kunnen de brug optillen, laten zakken en draaien. Het mechanisme om de brug te openen en te sluiten, is ingewikkeld. Omdat er zoveel verschillende beweegbare delen zijn, is de brug storingsgevoeliger dan andere bruggen die niet bewegen.
De Rupelbrug weegt 550 ton, is meer dan 200 meter lang en zo’n 20 meter breed. De spoorbrug bestaat uit vijf overspanningen, waarvan enkel de tweede (geteld vanaf de linkeroever van de Rupel) open kan voor het scheepvaartverkeer.
foto: Infrabel