De bestuurder en zijn voertuig waren in overtreding met verschillende wetgevingen. Het uitzonderlijk transport bleek zonder geldige vergunning te rijden. De lading, een kraan, was niet voldoende vastgemaakt, terwijl de oprijplaten en enkele balken zelfs helemaal niet waren vastgemaakt en gewoon los op het voertuig lagen. Tijdens het rijden of bij een ongeval kan dit ernstige gevolgen hebben.
Bij het controleren van de rij- en rusttijden stelden de inspecteurs vast dat de bestuurder op twee verschillende tijdstippen te lang had gereden zonder de noodzakelijke rustperiode te voorzien.
Zo reed hij op 17 en 18 december 2018 gedurende 20 uur met een onderbreking van ongeveer 7 uren rust. Op 19 tot 21 december 2018 werd op een rijtijd van iets meer dan 32 uren slechts een onderbreking van 7 uren ingelast.
Op drie verschillende dagen reed de bestuurder ook te lang zonder de nodige rust te genieten. Op 19/12 reed hij 5.19 uur met slechts 19 minuten rust, op 20/12 bestuurde hij 4.47 uur zijn voertuig zonder enige pauze en op 03/01 nam hij slechts 26 minuten rust op een periode van 5.04 uur rijden. Bovendien had de bestuurder op verschillende dagen te weinig nachtrust genoten.
Alle inbreuken samen leverden een boete op van maar een kleine 8000 euro. Het dossier werd ook overgemaakt aan het parket en de arbeidsauditeur van Mechelen.
Het voertuig werd tijdelijk geïmmobiliseerd tot alle nodige vergunningen in orde zijn.