Het fenomeen ‘Black Friday’ kwam de laatste jaren overgewaaid naar België vanuit de Verenigde Staten. Daar is de dag na Thanksgiving een van de belangrijkste shoppingevents van het jaar. Mensen stormen massaal naar de winkels om tegen gigantische kortingen koopjes te scoren. Vorig jaar gaf Mechelen MeeMaken voor het eerst een eigen invulling aan dit event, mét groot succes. “Een vervolg kon dus niet uitblijven”, zegt Geert Milis, voorzitter van de overkoepelende handelaarsvereniging Mechelen MeeMaken vzw. “Dit keer pakken we het nog grootser aan.”
“Na de succesvolle eerste editie van Black Friday vorig jaar in Mechelen, steekt de handelaarsvereniging Mechelen MeeMaken vzw nu een stevig tandje bij met tal van originele acties en animatie in de centrumstraten. Black Friday betekent meteen ook de start van de eindejaarsperiode in de stad. Bij valavond steken we op vrijdag 23 november voor het stadhuis officieel de feestelijke kerstverlichting aan die tot en met zondag 6 januari onafgebroken voor extra
gezelligheid zal zorgen. Het is duidelijk dat de handelaars en horeca in Mechelen klaar zijn om tijdens de eindejaarsperiode het shoppen tot een ware beleving te maken”, zegt uittredend schepen van Economie Katleen Den Roover.
Gezelligheid centraal
Waar in Amerika tijdens Black Friday mensen in alle drukte door de winkelstraten rennen, wil Mechelen MeeMaken vzw je net doen stilstaan en laten genieten van de sfeer die Mechelen uitademt.
De meeste winkels zijn die dag geopend tot 20u en verwennen shoppers die dag met kortingen, geschenken, hapjes, drankjes of andere verrassingen. “We merken dat onze handel & horeca dit keer opnieuw erg creatief uit de hoek komt met leuke acties. Zo kan je bij heel wat zaken op de Grote Markt profiteren van speciale Black Friday-menu’s of -dranken, en zetten ze op de IJzerenleen leuke win-acties op poten. Bij Schockaert kan je bijvoorbeeld het gewicht van een bol kaas raden, bij Windels maak je dan weer kans op een zeer exclusieve fles whisky”, aldus Geert Milis. Op shoppeninmechelen.be kunnen shoppers een overzicht vinden van de aangeboden acties en kortingen per zaak.
Aangezien heel wat mensen die dag natuurlijk gewoon werken, ligt de focus van de activiteiten tussen 16u en 20u en wordt het vooral een gezellige afterwork- en avondshopping.
“We zetten dit keer maximaal in op animatie voor jong en oud, en spelen de kleuren uit ons campagnebeeld, zwart en goud, nog meer uit in het straatbeeld. Zo zullen de relingen op de IJzerenleen ingepakt worden met goudfolie en delen twee gouden figuren 300 ballonnen uit aan de allerkleinsten. Alle deelnemende handelaars krijgen bovendien van ons windlichten om het buiten nog gezelliger te maken en ook de eindejaarsverlichting wordt die avond aangestoken.”
“Op de IJzerenleen zal opnieuw een vuuract plaatsvinden, we nodigen die avond ook de Wereldkampioen complimenten geven uit, het Nautilus eenmansorkest zorgt voor een streepje muziek en de Ea Varna en steltenact ‘Golden Girls’ zullen eveneens monden doen openvallen van verbazing. Improvisatietheater I Can Be bedacht een act speciaal om shoppers ook naar de horeca te leiden.”
Vernieuwde watertaxi
Aangezien Black Friday vorig jaar een heleboel bezoekers op de been bracht, is het ook tijdens Black Friday cruciaal maximaal in te zetten op bereikbaarheid. Zoals steeds zijn alle parkings in en rond Mechelen bereikbaar. De Shopping Shuttle brengt shoppers tussen 13u en 22u bovendien gratis van
randparkings Nekker en P+R Douaneplein naar de Grote Markt en weer terug.
Vorig jaar had vzw mmMechelen Feest de primeur om tijdens twee shoppingweekends in de eindejaarsperiode ook de boten van rederij Malinska in te zetten als shuttle tussen de parking aan het Rode Kruisplein en de Haverwerf. Dankzij de vernieuwde opengelegde Dijle kunnen de boten nu doorvaren tot aan de aanlegsteiger aan Thomas More. Vzw Mechelen MeeMaken krijgt nu als eerste de kans om ook deze route te benutten en de boot in te schakelen als gratis watertaxi.
Wie tijdens Black Friday parkeert aan de Zandpoortvest of in parking Bruul, kan zich tussen 16u en 20u vanaf de aanlegsteiger aan Thomas More dus eveneens gratis laten vervoeren naar de Haverwerf.
De boten van rederij Malinska leggen dus twee trajecten af: tussen het Rode Kruisplein en de Haverwerf enerzijds en tussen Thomas More en de Haverwerf anderzijds. Om de 20 minuten is er een nieuwe shuttle. “De wachttijd is hier iets langer dan bij de reguliere Shopping Shuttle, maar dat
mag geen obstakel vormen. Veel meer dan enkel een praktisch vervoermiddel, blijft een boottocht over de Dijle natuurlijk een unieke beleving”, aldus Milis.