Naast de toegenomen interesse voor autodelen in het algemeen, is dit zeker ook te wijten aan het proactieve beleid van de stad. Dankzij een samenwerking met Cambio, waarbij de stad nieuwe standplaatsen mee financiert in de opstartfase, is de Cambiovloot blijven groeien tot 38 wagens op 19 standplaatsen voor de huidige uitbreiding.
Wijken en dorpen
De laatste jaren is er door de overeenkomst met Cambio vooral ingezet op de aanwezigheid in de wijken en dorpen. Via die overeenkomst werden reeds onder andere wagens geplaatst op het Stationsplein in Hombeek, aan de Sint-Libertuskerk in Nekkerspoel en de Lijsterstraat op het Oud Oefenplein.
Sinds vandaag worden, naast Hombeek, twee nieuwe dorpen bediend: Battel en Muizen. De wagen in Battel krijgt een plaatsje aan het begin van de Battelse Bergen (ter hoogte van de Sint-Jozefkerk). In Muizen werd een plaats voorzien op de Magdalenasteenweg, net voorbij de splitsing met de Stationsberg.
“Het promoten van autodelen is belangrijk om het aantal auto’s en autokilometers naar beneden te krijgen. Bovendien is het ook een dienstverlening voor Mechelaars die geen wagen hebben, maar er af en toe een nodig hebben. Met de extra wagens in Battel en Muizen hebben we ondertussen 40 wagens op 21 plaatsen in de stad. Door in de toekomst nog extra wagens te plaatsen op de drukste standplaatsen en verder uit te breiden naar de rand en de dorpen, kunnen we het potentieel nog beter benutten”, aldus schepen van mobiliteit Marina De Bie.
foto: stad Mechelen