Op de Keerdok- en Eandissite zullen op korte termijn de huidige baanwinkels en betoncentrale, maar ook een deel van de gronden die vandaag in gebruik zijn door Eandis, plaats maken voor een nieuwe stadswijk van ongeveer 800 woningen.
“De bevolkingsprognoses voorspellen dat Mechelen tegen 2030 de kaap van 100 000 inwoners zal naderen. Er is nood aan bijkomende woongelegenheden. De ontwikkeling van de Keerdok- en Eandissite als woongebied zal hier mee een antwoord op bieden”, aldus burgemeester Bart Somers.
Samen met Eandis ging de stad via een marktbevraging op zoek naar een investeerder die een parkeertoren wil bouwen op de Eandistip en die van het Rode Kruisplein een publiek plein wil maken met een woongebouw. Er waren uiteindelijk 10 kandidaten voor de opdracht, waarvan er 1 geselecteerd werd via een selectieprocedure. De overheidsopdracht ging uiteindelijk naar de ontwikkelaarsgroep Kairos/Mont-real.
Ontmoetingsplaats voor alle Mechelaars
“De ontwikkeling van de site vormt de uitgelezen kans om de relatie tussen de stad en het water te versterken en om het landschap van de Dijlevallei tot in de stad te brengen. We willen het stedelijk weefsel van de binnenstad doortrekken tot aan het Keerdok en het gebied transformeren tot een nieuwe ontmoetingsplaats voor alle Mechelaars”, klinkt het bij schepen van Stadsvernieuwing Greet Geypen.
In de eerste fase bouwt Kairos/Mont-real deze ontwikkelaarsgroep een parkeergebouw met 537 parkeerplaatsen en 110 fietsenstallingen op de Eandistip aan de zijde van de Antwerpse poort.
Landmark
Dit nieuwe landmark zorgt niet alleen voor parkeercomfort, maar is meteen ook een toonbeeld van duurzaamheid. Zo vind je er naast voldoende elektrische laadpalen, ook auto- en fietsdeelplaatsen. De aansluiting op het warmtenet onttrekt bovendien koude aan de bodem in de zomer en warmte in de winter. Als BEN-gebouw (bijna-energieneutraal) verbruikt het heel weinig energie. De energie die nodig is, komt uit groene energiebronnen zoals zonnepanelen.
Parkeergebouw klaar in 2021
Naast parkeerplaatsen vind je er ook een buurtwinkel, afhaalpunt voor postpakketten en kantoren. Op het dak geeft het groene stadsbalkon – dat toegankelijk is voor het publiek – een prachtig zicht op de stad. Het gebouw steekt slim in elkaar. Zo kunnen parkeerverdiepingen makkelijk omgevormd worden naar bijvoorbeeld kantoren of een tijdelijke invulling krijgen. Een flexibel gebouw dus, dat makkelijk kan inspelen op toekomstige noden.
Het gebouw rijd je vlot in via de N16. Vanaf de parking kan je makkelijk te voet of met de fiets over de nieuwe fiets- en voetgangersbrug richting de binnenstad.
Midden 2019 zal de omgevingsvergunning voor het parkeergebouw en de twee bruggen ingediend worden, tegen eind 2019 wordt er gestart met de werkzaamheden. In 2021 moet het parkeergebouw klaar zijn.
Kwaliteitsvol wonen
“Van zodra het parkeergebouw af is, volgt de bouw van 54 appartementen aan de Guido Gezellelaan op de huidige parking van het Rode Kruisplein. De materiaalkeuze van de drie verdiepingen sluit aan bij die van de Ouwen Dok en is van zeer hoge kwaliteit”, aldus de burgemeester.
Door de uitsparing wordt er ruimte gegeven aan de Ouwen Dok en voldoende lichtinval op het binnenplein van het appartementsgebouw. Ook dit gebouw zal BEN zijn en CO2-neutraal functioneren door zonnepanelen. Aan de kant van de Ouwen Dok is er op het gelijkvloers ruimte voor buurtwinkels, restaurants en cafés.
Rode Kruisplein wordt een écht plein
“Samen met de bouw van de appartementen ondergaat het Rode Kruisplein een ware metamorfose. De autoparking maakt plaats voor een stedelijk, autovrij plein met bomen en centraal een ondiepe waterpartij als spelelement”, aldus Greet Geypen.
De werken aan de appartementen en het plein gaan omstreeks 2021 – 2022 van start en zijn in 2024 klaar.
Het wordt er aangenaam vertoeven met aan de kant van het Keerdok een meer industrieel uitzicht als knipoog naar het verleden. Aan de oever van de Afleidingsdijle is er dan weer volop groen met spelelementen. Ondergronds komen er een 90-tal parkeerplaatsen voor de appartementsbewoners en bezoekers van het nieuwe hotel in de Ouwen Dok.
De baanwinkels aan het Rode Kruisplein en de Keerdoksite verdwijnen op termijn en het merendeel krijgt een nieuwe stek op de lus van de R6. De McDonald’s blijft, maar bouwt een nieuw restaurant met ondergrondse parking en drive-thru. Intussen is Van der Valk Mechelen druk bezig om het oude zwembad om te vormen tot een 4-sterren hotel. Eind 2019 zullen de deuren openen en is Mechelen een trekpleister rijker.
De Ouwen Dok, het parkeergebouw en de metamorfose van het Rode Kruisplein is de eerste fase in de bouw van de nieuwe stadswijk. Later volgen nog de woningen en het park op de Keerdoksite.
Tijdlijn
– Oktober 2018: Kairos/Mont-Real wint opdracht parkeergebouw en Rode Kruisplein
– Midden 2019: indienen omgevingsvergunning parkeergebouw en 2 bruggen
– Eind 2019: start werken parkeergebouw en 2 bruggen opening hotel Ouwen Dok
– 2021: opening parkeergebouw
– Zomer 2021: indienen omgevingsvergunning appartementen en plein Rode Kruisplein
– 2021-2022: start werken appartementen en plein op het Rode Kruisplein
– 2024: appartementen en plein klaar
foto’s: POLO ARCHITECTS