Op het einde van elk schooljaar worden de Mechelse scholen, zowel basisscholen als scholen van het secundair onderwijs, aangeschreven om deze fietscontroles in te plannen in het begin van het schooljaar. Met de fietscontroles poogt de dienst Preventie de veiligheid van de schoolgaande fietsers te verhogen.
Technische fietscontrole
De fietscontrole bestaat uit het nazien van de remmen (vooraan en achteraan), de bel, de witte reflectoren vooraan, de rode reflectoren achteraan, de zijdelingse reflectoren, en de reflectoren op de pedalen. Uiteraard houden de gemeenschapswachten hierbij rekening met de wettelijke bepalingen van elk type fiets.
Elke leerling vult een controlekaart in die nadien wordt verwerkt. De fietsen die niet volledig in orde waren, worden na 3 à 4 weken opnieuw gecontroleerd. De gemeenschapswachten trekken dan naar de deelnemende scholen voor een hercontrole.
Daarna krijgt elke school het globaal resultaat van hun school in percentages. De resultaten worden over de hele actie bekeken zodat in overleg een voorstel kan gedaan worden om de meest voorkomende mankementen te verhelpen.
Schepen van Preventie, Stefaan Deleus (CD&V), hecht veel belang aan de veiligheid van onze fietsende jeugd: “Veel ouders zijn bezorgd wanneer hun kinderen zich in het verkeer begeven. Toch is het belangrijk dat ze kiezen voor alternatieven voor de auto. Dit is beter voor het milieu, de gezondheid en de levenskwaliteit van eenieder. Het is dan ook cruciaal dat we als stad inzetten op hun veiligheid. Vanuit de dienst Preventie doen we dit al door jaarlijks fietsexamens en –evenementen te organiseren voor de kinderen uit het 5e en 6e leerjaar. Naast het verbeteren van de fietsvaardigheden, is het voor hun veiligheid minstens even belangrijk dat hun fiets voldoet aan de technische eisen.”
De gemeenschapswachten controleren jaarlijks 3000 fietsen
“Jaarlijks controleren de gemeenschapswachten ongeveer 3000 fietsen. Bij de eerste controle zijn zo’n 70% van de fietsen al in orde. De meeste mankementen zijn de bel (25%) en de witte reflector vooraan (25%).”, legt Stefaan Deleus uit.
Bij de hercontrole komt bijna de helft van de leerlingen zich jammer genoeg niet meer aanbieden. Van diegenen die zich komen aanbieden, is minder dan 20% niet in orde. Ongeveer 30% van de fietsen werden dus in orde gebracht. Na de hercontrole stopt de actie voor de gemeenschapswachten.