Bedoeling is dat de fysieke omgeving aanstuurt op positief gedrag, in dit geval dus ‘legaal’ plassen. Na de maatregelen in een overlasthoek in de Begijnenstraat, zoals de ‘urban puzzel’, zijn er nu kunstwerken in de kerknissen van de Minderbroederskerk geplaatst. Met een rode loper en kunstwerken van een Mechelse kunstenares lijkt het wel alsof je in een museum vertoeft, en wat is er nu nog meer ongepast dan plassen in een museum?
Vorige week vrijdag werd de GreenPee voorgesteld aan de Minderbroedersgang, een origineel en ecologisch toilet dat het tekort aan toiletvoorzieningen op overlastgevoelige plaatsen zal opvangen. Dit was het begin van fase II van het project van de dienst Preventie tegen wildplassen.
Kunstwerken in kerknissen
Vandaag werd fase II van datzelfde project voltooid met de plaatsing van kunstwerken. Stefaan Deleus (CD&V), schepen van Preventie,legt het nut uit van de kunstwerken: “Via zintuiglijke beïnvloeding brengt men positieve gedragsveranderingen teweeg. Door de kunstwerken krijgen de kerknissen immers een duidelijke functie, namelijk die van een openbare expositieruimte. De associatie zal worden gelegd met een museum met hieruit volgend bijpassend gedrag. Een rode loper creëert tot slot op een stijlvolle manier een territoriale afscheiding tussen de nissen en de openbare ruimte.”
Beeldend kunstenaar Karin Hanssen zorgde voor drie grote kunstwerken aan de nissen van de Minderbroederskerk.
“Ook hier maken we een keuze voor de Mechelse oplossing. We maken het verschil dankzij cultuur, zelfs tegen wildplassen. De keuze voor de kunstenares Karin Hanssen is logisch: zij exposeert volgende zomer in De Garage en in zusterstad Helmond en toont figuratieve beelden over de na-oorlogse opkomst van vrije tijd en consumptie”, zegt schepen van Cultuur Björn Siffer (Groen).
Karin Hanssen
Karin Hanssen (°1960, Antwerpen) is beeldend kunstenares, schrijfster, onderzoekster in de kunsten en feministische activiste. Ze studeerde tekenkunst en schilderkunst aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen en aan het Hoger Instituut (HISK) waar ze in 1993 afstudeerde. De aan haar gewijde tentoonstelling ‘Returning the Gaze’ die van 22 juni tot 31 augustus 2019 in De Garage zal lopen, vertrekt van het idee van de spiegel, van herhaling door middel van appropriatie van fotografische beelden en van de blik van de ander (The Borrowed Gaze). ‘Returning the gaze’ of de blik terugwerpen is een tentoonstelling waarin de blik als sociaal masker, als spiegel van de ander, een prominente plaats krijgt.
De tentoonstelling is, via een selectie werken van de afgelopen 25 jaar, een reis in de tijd door verschillende tijdvakken als de 17de eeuw en de jaren 50-70 van de vorige eeuw. In de recente reeks schilderijen met de titel Retu(r)ning the Gaze krijgt de vrouw en de blik een centrale plaats. Uit de manier waarop vrouwen in beeld gebracht werden, kunnen we veel afleiden over de morele, sociale en maatschappelijke functie die zij opgelegd kregen. Het toont de omgang met moraal en de vrouw in het tijdvak waarin het beeld gemaakt werd. De beelden uit het verleden die Hanssen toont, zoeken een confrontatie op met de huidige blik op de mens in deze multiculturele maatschappij.
In haar schilderijen grijpt Karin Hanssen terug naar de beeldtaal van de naoorlogse doorsnee film en fotografie. Die beeldtaal van de jaren 1950 en het begin van de jaren 1960 verwijst sterk naar de opwaardering van de vrije tijd, naar toename van de consumptie en zeker ook naar een hoopvolle toekomst. Het zijn doorgaans klassieke, verstilde beelden.