Ook de stad Mechelen blijft niet gespaard van deze vorm van overlast. Om die reden zocht ze naar een andere, innovatieve, ofwel een ‘slimmere’ oplossing ter bestrijding van wildplassen. Dit resulteerde in een aantal maatregelen gebaseerd op het idee van positieve gedragsbeïnvloeding.
Fase 1
De nieuwe maatregelen volgen de idee van positieve gedragsbeïnvloeding. Dit wordt gerealiseerd door de combinatie van een bewustwordingscampagne en het toepassen van een zintuigbeïnvloedende zone. Een zintuigbeïnvloedende zone is een plek of gebied waarin een samenhangend geheel van zintuigbeïnvloedende technieken wordt gebruikt, met als doel positief gedrag te stimuleren.
De zintuigbeïnvloedende zone te Mechelen is gesitueerd daar waar wildplassen het meest voorkomt, meer bepaald in de Begijnenstraat en in de Minderbroedersgang.
In de loop van deze week zullen reeds enkele subtiele wijzigingen worden aangebracht in de Begijnenstraat die tot doel hebben de associatie met een uitgaansgebied te verminderen en meer het gevoel te geven van een woongebied.
Zo zal men op dichtgemetselde ramen afbeeldingen plaatsen van naar buiten kijkende bewoners. Dit verhoogt de perceptie van toezicht.
Een laag hek, een urban puzzel met een vrolijke afbeelding en een welkomstmat op een hoek in de Begijnenstraat moeten de suggestie wekken van eigenaarschap, alsook van spelende kinderen in de omgeving. Dit zou een terughoudend effect hebben op wildplassen.
Tot slot zullen er gratis plasplunten worden ingezet om antwoord te bieden op afwezigheid van openbare toiletten. Deelnemende horecazaken krijgen stickers die zij op hun deur plakken en die aangeven dat er daar gratis naar het toilet kan worden gegaan. In de Begijnenstraat wijst een lichtprojectie bovendien de route naar het toilet.
Voorlopig nemen volgende cafés deel: het Anker, Bar popular, Cirque, Ronda, eCafé Pilchard en Sister Bean.
Slimme oplossing voor een klassiek vraagstuk
“Een slimme oplossing voor een klassiek vraagstuk, zo kan je het best de nieuwe actie omschrijven waarvan fase 1 deze week wordt uitgerold in de Mechelse binnenstad. Het doel is dat deze originele maatregelen uiteindelijk efficiënter blijken te zijn dan de traditionele manier van aanpak”, geeft schepen van Preventie en Slimme Stad, Stefaan Deleus (CD&V), mee.
De stad deed beroep op de expertise van Richard De Vries van Urban Senses voor de uitwerking van het project. Hij gebruikte theorieën uit de sociale psychologie en omgevingscriminologie om zijn ideeën uit te werken.
Fase 2
Benieuwd naar wat er nog aankomt? Binnenkort zal ook de tweede fase van het innovatieve project uitrollen. Tijdens de tweede fase krijgt de bewustwordingscampagne vorm via posters. Deze zullen ophangen op strategische plekken in cafés en hotels. Ook de zintuigbeïnvloedende acties in het straatbeeld aan de Minderbroedersgang komen worden dan gerealiseerd.