In het actieplan 2018 zijn de Tivoliroute (fietsverbinding Eikestraat-Vrouwvliet / parking Tivoli / brug Vrouwvliet / verbinding Oude Dreef-ziekenhuissite), Winketkaai (fietsverbinding achter de sporthal), Zonnestraat (fietsverbinding naar Vrouwvliet), de oversteek Vrouwvliet ter hoogte van de Grote Nieuwedijkstraat en de Ziekebeemdenstraat), de fietsverbinding Rietstraat-Geerdegemstraat, de fietsverbinding Brusselsesteenweg – Geerdegem-Schonenberg) en de Vrouwvlietroute opgenomen.
“We opteren voor LED-volgverlichting die de ganse nacht blijft branden met dimming tussen 23 uur ’s avonds en 5 uur ’s ochtends. De realisatie hiervan gaat beslist het fietscomfort verhogen en ten goede komen aan de fietsveiligheid, zeker bijvoorbeeld op de Vrouwvlietroute, waar per werkdag gemiddeld 570 fietsers en in het weekend 450 fietsers worden geteld. Ook nog geven we prioriteit aan LED-verlichting in de omgeving van Nekkerspoel-station in het Speelgoedstraatje, op het Ontvoeringsplein, de Frans Halsvest tot aan de Bakelaarstraat en in de Sint-Rumoldusstraat”, stelt schepen van Openbare Werken Bart De Nijn (N-VA).
“Het stadsbestuur zet via deze weg in op technologisch hoogstaande, milieuvriendelijke en digitaal gedurfde technieken, zonder het comfort te verlagen, wel integendeel. Aangezien de sociale controle ’s nachts ontbreekt op deze fietspaden, zullen mensen zich al snel onveilig voelen in het donker en deze fietspaden vermijden. De volgverlichting verhoogt de zichtbaarheid en ontraadt bijgevolg mogelijke daders over te gaan tot een misdrijf (om misdrijven te plegen). Hierdoor zal men zich veiliger voelen en zal men ook in ’s avonds en ‘s nachts meer geneigd zijn de fiets te nemen”, aldus Stefaan Deleus schepen van ICT, Slimme Stad & Preventie (CD&V).
foto: Belfius Smart City Award