Dat er in Vlaanderen bijzonder straf en relevant theater wordt gemaakt, daarvan hoeven we niemand te overtuigen. Maar ook in Brussel en Wallonië timmeren getalenteerde Franstalige makers aan hun weg naar de scène. Wie ze zijn en wat ze maken, daar is in Vlaanderen weinig van geweten. En daar brengen podiumpartners ARSENAAL/LAZARUS, Cultuurcentrum Mechelen, kunstencentrum nona en beeldsmederij DE MAAN graag verandering in.
“Cultuur brengt mensen dichter bij elkaar. Ik ben blij dat we in tijden van polarisering ook met verwondering naar onze Zuiderburen blijven kijken.”, zegt schepen van Cultuur Björn Siffer. “Onder de noemer ‘Changement de Décor’ werken vier Mechelse kunstenpartners samen om een uitnodigend en divers palet aan theater uit Brussel en Wallonië te presenteren op Mechelse planken. Een dubbele primeur!”
Changement de Décor
Changement de Décor wil Mechelaars en de rest van Vlaanderen ervan overtuigen hoe sterk en verrassend theater van over de taalgrens kan zijn. Voor jong of oud, zeer toegankelijk of opvallend complex, sterk visueel of juist met focus op tekst… De programmatie biedt voor elk wat wils. De geselecteerde gezelschappen worden in Wallonië en Frankrijk zowel door de sector, de media als door het publiek lovend onthaald. In Vlaanderen zijn ze echter nog niet voldoende gekend.
De vier Mechelse cultuurpartners beschouwen Changement de Décor als een interessant uitgangspunt om sterk Franstalig theater ook in Vlaanderen aan te bieden en breken dit graag samen de lans voor talentvolle Franstalige theatermakers.
Succesvoorstellingen
De familievoorstellingen in DE MAAN eind december waren alvast erg gezellig en een groot succes. Ook voor de familievoorstelling ‘Shoes’ die in het Cultuurcentrum doorgaan zijn – ondanks de extra voorstelling om 17u – al bijna alle tickets de deur uit. Aarzel niet te lang om voor deze en de andere voorstellingen tickets te reserveren. “De familievoorstellingen bevatten weinig tekst en zijn makkelijk te volgen. De andere voorstellingen worden in het Nederlands boventiteld tijdens de opvoering”, informeert Björn Siffer.
foto: logo campagnebeeld