Nieuws
Meet in Mechelen

dinsdag 9 januari 2018 21:52 - Mechelen

Mechelen groeit verder als ‘business bestemming’

Niets dan positieve cijfers in het nieuwe jaarrapport van Meet in Mechelen, het congresbureau van de stad. Meer en meer bedrijven en organisaties vinden de weg naar de Dijlestad om er meetings, teambuildings of congressen te plannen.

Mechelen omarmt zijn rijke geschiedenis en maakt historische gebouwen ook toegankelijk – niet enkel voor bezoekers, ook voor congressen, meetings en teambuildings. Congresbureau Meet in Mechelen is de katalysator in de groei van het zakentoerisme in Mechelen.

“Congrestoerisme zit in Mechelen duidelijk in de lift. In 2017 konden we weer een stijging van 9.5% optekenen ten opzichte van vorig jaar en klopten af op 219 aanvragen. Deze aanvragen komen hoofdzakelijk uit België (91%) en voor een klein deeltje uit het buitenland (9%), vooral uit Nederland”, zegt schepen van Toerisme Björn Siffer. “Onze centrale ligging, het prachtige stadsbeeld, de charme van de gastvrije Mechelaar en onze uitstekende faciliteiten brengen Mechelen met succes op de MICE-radar.”

Een breed aanbod in de Dijlestad
Eén van de belangrijkste troeven van Mechelen is het brede aanbod: van een professioneel congrescentrum Lamot, over de Nekkerhal met een oppervlakte van 18.000 m² tot verschillende kleine nichespelers. “Voor elk publiek, voor elk event is er een match, dat maakt Mechelen ook zo aantrekkelijk als business bestemming,” aldus schepen Siffer. “Er zijn zelfs congressen die al 5 jaar op rij blijven terugkeren, wat hoogst uitzonderlijk is in de congreswereld. Mechelen evolueerde doorheen de jaren dan ook van grijze muis tot een must-go bestemming.”

Mechelen, top of mind
Top of mind worden én blijven bij referentiepersonen en meetingplanners is niet evident. Hiervoor zet Meet in Mechelen verschillende initiatieven op touw. “Het congresbureau organiseert 12x per jaar een ontdekkingsdag voor event- en meetingplanners, die dan eventlocaties en hotels bezoeken, in de hoop dat ze bij een volgende gelegenheid aan Mechelen en/of één van deze locaties terugdenken voor de organisatie van hun event. ‘Mechelen voor Beginners’,’ een ontdekking van de klassiekers’ of ‘nieuwe hotspots voor de gevorderden’… de deelnemers van de ontdekkingsdagen krijgen steeds een boeiend programma voorgeschoteld”, zegt Björn Siffer.

Meet in Mechelen neemt ook een 5-tal keer per jaar deel aan een vakbeurs om Mechelen te promoten als congresbestemming. Verder zorgt het congresbureau met een slimme mediamix aan nieuwsbrieven, betalende advertenties, een overzichtelijke website en actieve sociale media voor promotie van de MICE-bestemming.

Partnerships die elkaar versterken
Het congresbureau matcht niet alleen bedrijven met (event)locaties, verschillende Mechelse partners hebben elkaar ook via Meet in Mechelen leren kennen én ‘gevonden’. Zo creëerde Ontpop Mechelen bijvoorbeeld een ‘escape game’ als teambuilding activiteit, in samenwerking met het Mechels internetbedrijf Reality Matters en Technopolis. En Event Masters lanceerde recent een ‘moorddiner’ in een voetbalthema, waar Resto Martinique en Tribune M van KV Mechelen als locatie en decor optreden.

Over Meet in Mechelen
Meet in Mechelen is het congresbureau van de stad Mechelen. Deze MICE-cel van de dienst Toerisme werd opgericht in maart 2014 en telt momenteel 2 personeelsleden (1,5 VTE). Zij helpen bedrijven en organisaties in hun zoektocht naar een geschikte vergaderlocatie, leuke teambuilding, lekker restaurant en tof hotel. Meet in Mechelen heeft een grondige én actuele kennis van het aanbod en geeft objectief advies op maat. Ze brengen vraag en aanbod met elkaar in contact en deze dienstverlening is volledig gratis voor alle partijen. Het congresbureau is als het ware de ‘google van Mechelen voor event- en meetingplanners’.

foto: Meet in Mechelen



Klik hier voor meer nieuws uit de regio Mechelen

Klik hier voor meer nieuws over Reflex

Commentaar