Nieuws
Sint-Romboutskathedraal

woensdag 13 september 2017 18:01 - Mechelen

Topzomer voor Toerisme Mechelen

De toeristische campagne ‘Zomer in Mechelen‘ van Visit Mechelen, in partnerschap met de Mechelse Hotel Association, bleek een groot succes.

Van 19 juni tot eind augustus zette een Facebookcampagne in op het verhogen van de bekendheid van Mechelen als toeristische bestemming. Met een uitgekiende mix van tekst, links en filmpjes bereikte men 700.000 mensen, zowat 200.000 personen toonden hierin interesse door op de Facebookboodschappen te reageren. De website visitmechelen.be kreeg 37% meer bezoekers dan vorig jaar. Het bleef echter niet bij clicks, likes en shares: de bezetting van Mechelse hotels lag 13% hoger dan vorige zomer en ook de Mechelse attracties ontvingen aanzienlijk meer bezoekers dan tijdens de zomer van 2016.

De campagne ‘Zomer in Mechelen’ was bedoeld om de bekendheid van Mechelen verder te verhogen, toeristen naar de Dijlestad te lokken en de hotelbezetting tijdens de zomermaanden extra op te krikken. Uitgekiende boodschappen in de vorm van film, tekst en beeld, die verschillende doelgroepen aanspraken, werden massaal gelikedop sociale media. Er werden in totaal 2.637.047 berichten verspreid, gericht op 2 doelgroepen in Vlaanderen en Nederland: families en sociale genieters.

Grotere bekendheid Mechelen
Uit de campagneresultaten blijkt dat dit een zeer geslaagde campagne was: “We bereikten 700.000 personen met onze berichten op Facebook. 28% daarvan heeft actie ondernomen door onze berichten te sharen, te liken of commentaar te schrijven, een zeer mooi cijfer. 11.000 mensen klikten via de campagne door naar de website van Visit Mechelen, die deze zomer in totaal 37% meer bezoekers kreeg”, zegt schepen van Toerisme Björn Siffer (Groen). “De bekendheid van Mechelen is er zeker op vooruit gegaan.”

Tijdens deze campagne viel ook op dat er 20% meer pagina’s werden bezocht op Visitmechelen.be. “Dat schept de indruk dat mensen echt getriggerd zijn om meer over het toeristische aanbod van onze stad te weten te komen en uit de cijfers blijkt dat velen de weg naar ons aanbod gevonden hebben”, zegt Björn Siffer.

Ook onze nieuwe visuele appetizer, de 360°-website virtueelmechelen.be, is een succesverhaal. 36.712 mensen bezochten deze site, dat is gemiddeld zo’n 500 personen per dag. Het gemiddeld aantal bezochte pagina’s is 3,5. Een gemiddeld bezoek duurde langer dan één minuut, wat de dag van vandaag betekent dat dit een héél boeiende website is.

Meer overnachtingen
Niet allen websites werden drukker bezocht afgelopen zomer, ook de stad en haar attracties vielen in de smaak bij de toerist. Want naast bekendheid verwerven, was de campagne er ook op gericht om overtuigde mensen effectief en snel een boeking te laten vastleggen. “Zowat 1000 mensen klikten via de campagne en visitmechelen.be door naar weekendesk.be, waar ze een overnachting in onze hotels konden boeken. Dit gaat over zogenaamde directe leads. We vermoeden dat de campagne uiteindelijk een veel grotere impact kende, want de cijfers liegen er niet om: de bezetting van onze hotels steeg maar liefst met 13% ten opzichte van de zomer van 2016.”

Grotere deelname aan toeristisch aanbod
Ook de partners van het toeristische aanbod in Mechelen werden opgenomen in de filmpjes die men verspreidde binnen de Facebookcampagne. Ook zij konden rekenen op bijzonder positieve cijfers. “De Wintertuin mocht rekenen op 29% meer zondagsbezoeken, Brouwerij Het Anker kreeg 38% meer individuele bezoekers over de vloer en het aantal groepsbezoeken steeg met 18%. Technopolis ontving 12% meer bezoekers, het Speelgoedmuseum 16%” weet Björn Siffer. “Maar ook het meer actieve aanbod is in trek, zoals het SUPpen op de Dijle, dat een verdubbeling aan deelnemers registreerde. De dagelijkse Historische Stadswandeling met gids mocht rekenen op 13% extra deelnemers en onze Sint-Romboutstoren werd 15% meer bestegen dan in de zomer van 2016. We stevenen af op een absoluut recordjaar”.

Met deze campagne was Mechelen even top of mind bij 200.000 mensen op sociale media.

“We kunnen geen wetenschappelijk bewijs leveren dat deze campagne alleen verantwoordelijk is voor deze topzomer, want ook de partners uit onze stad hebben toeristen tot actie overtuigd. Samen hebben we gezorgd voor een bruisende zomer en een naamsbekendheid die ook in de toekomst mensen zal inspireren en overtuigen om hier te overnachten en activiteiten te beleven, inclusief overnachten, eten en drinken”, besluit schepen Siffer.

Foto: livinginmechelen.be



Klik hier voor meer nieuws uit de regio Mechelen

Klik hier voor meer nieuws over Reflex

Commentaar