De fiets hoort bij het project ‘Schoolstart’ van Samenlevingsopbouw dat half februari succesvol opgestart is in de wijk Oud Oefenplein. Hoe leg je de kleuterschool uit aan zoveel mogelijk mensen op een prettige, laagdrempelige manier? Samenlevingsopbouw zocht knowhow bij de studenten Interieur en Service Design van de Thomas More-hogeschool. Interieurstudenten ontwierpen de Speelfiets met input en feedback van hun collega-studenten van Kleuteronderwijs. In dit onderwijsproject stond de gebruiker van het ontwerp, de mens, centraal. Voor de uitvoering van de fiets tekende het Mechelse ’t Houtatelier en Foundation BNP Paribas-Fortis zorgde voor de middelen.
De gepimpte bakfiets zit niet alleen boordevol informatie over de kleuterschool (het scholenaanbod in Mechelen, de werking van de kleuterschool, …), maar ook vol speeltjes en spelprikkels. Zo maken de peuters spelenderwijs kennis met de wereld van de kleuterklas, terwijl hun ouders gerichte informatie krijgen. “De realisatie van het product is uitgemond in een wisselwerking tussen maatschappelijke engagement, design, creativiteit en vakkennis. Het resultaat is zeker de moeite waard. De speelfiets oogt aantrekkelijk en zal makkelijk aanzetten tot gesprekken met ouders”.
Project schoolstart
Het kleuterparticipatieproject wil kleuters helpen een sterke schoolstart te maken en doelt op een warme overgang naar school voor kwetsbare gezinnen in Mechelen. Met dit project willen we alle Mechelse ouders, in het bijzonder ouders uit maatschappelijk kwetsbare en moeilijk te bereiken groepen ervan overtuigen dat een vroege schoolstart voor hun kind belangrijk is. De opbouwwerker van Samenlevingsopbouw, Kandji Koita, heeft als uitvalsbasis het dienstencentrum De Schijf. Ze doet huisbezoeken en organiseert activiteiten in de wijk Oud Oefenplein voor ouders met kinderen geboren in het jaar 2015. Anneleen Peeters doet hetzelfde in de wijk Tervuursesteenweg.
Speeltijd
Eén van die activiteiten is Speeltijd. Het gaat om een reeks van 10 sessies. Elke woensdagvoormiddag komen mama’s met hun peuters spelen in wijkcentrum De Schijf. Tijdens de huisbezoeken werden alle gezinnen geïnformeerd en uitgenodigd om deel te nemen aan Speeltijd. Op de eerste Speeltijd vond er een proefsessie plaats waarbij de mama’s nadien konden aangeven of ze 10 weken lang wilden deel nemen. Wekelijks komen er tussen de 6 en 8 peuters en hun ouder spelen. Na de vakantie start een nieuwe reeks. Kandji zal in de maand augustus wel lossere speelmomenten doen waar ook broers en zussen welkom zijn. Na de zomervakantie start een nieuwe reeks op vaste tijden.
Inmiddels zijn er 34 gezinnen geïnformeerd over de instap in de kleuterschool en hebben er al ruim 110 huisbezoeken plaatsgevonden in deze wijk.
Het project Schoolstart is opgestart in februari 2015 in de wijk Tervuursesteenweg. In 2016 werd het project Schoolstart als innovatief stadsproject beloond met extra middelen vanuit Vlaanderen (voor de duur van 1 jaar) en werd het project uitgebreid naar wijk Arsenaal.
Nu na anderhalf jaar erkennen scholen de positieve invloed van Schoolstart op schooldeelname en ouderbetrokkenheid van kwetsbare gezinnen uit deze wijken. Ook in wijk Bethaniënpolder en wijk Arsenaal zullen in beperkte mate acties ondernomen worden in het kader van het project Schoolstart. Vorig jaar werden er in de wijk Tervuursesteenweg in totaal 278 huisbezoeken gedaan en in wijk Arsenaal 185.