Om de winkelervaring aangenamer te maken en het straatbeeld wat op te fleuren, besloot het stadsbestuur – met toestemming van de eigenaar – de ruiten van enkele leegstaande panden te bestickeren met grote stickers van 3 x 3 meter. Als onderwerp werd gekozen voor Rommy Rombouts.
“We hebben al enkele ingrepen uitgevoerd om Mechelen kindvriendelijker te maken. Denk maar aan de spelprikkels, het kindertoilet, de kindertoiletbrilletjes en gadgets in de kindvriendelijke horecazaken, het uitlenen van buggy’s, de kindvriendelijke installaties,… . In dit geval voorzien we leegstaande panden van een sticker van Rommy, met daarop een bijhorende opdracht. Op deze manier willen we onze kindvriendelijkheid nogmaals in de verf zetten en een bezoekje van de kinderen aan het stadscentrum nog aangenamer maken”, klinkt het bij schepen van Jeugd, Greet Geypen (Open Vld).
De eerste stickers werden reeds geplaatst op de Botermarkt. Er zijn drie verschillende types stickers met een leuke bijhorende opdracht voor de kinderen. Het is de bedoeling om dergelijke sticker ook op een leegstaand pand in de Bruul te gebruiken.
“Het is een tendens dat winkels weggaan en er andere in de plaats komen. Met de vzw Mest spelen we hier ook op in door startende ondernemers te helpen, bijvoorbeeld bij het opstarten van een pop-up zaak. Wanneer de lege ruimtes niet direct ingevuld geraken, ontsieren ze het straatbeeld. Om dit tegen te gaan en de winkelervaring te verhogen, hebben we nu enkele leegstaande panden bestickerd. In afwachting tot de panden weer ingevuld geraken, ogen ze nu aantrekkelijk”, besluit Katleen Den Roover (N-VA), schepen van Economie.
Foto: Stad Mechelen