Huidige situatie
Na het invoeren van het terrassenplein voor het Schepenhuis, werden een aantal veranderingen doorgevoerd voor de overblijvende parkeerplaatsen: er werden twee taxiplaatsen voorzien en twee plaatsen voor minder mobielen. Voor de overige parkeerplaatsen werd kort parkeren ingevoerd, gekoppeld aan sensoren die automobilisten op de Korenmarkt laten weten of er al dan niet vrije plaatsen beschikbaar zijn.
In tussentijd werd duidelijk dat een aantal aanpassingen aan deze situatie noodzakelijk waren: vanuit de taxisector kwam het signaal dat de taxiplaatsen op de IJzerenleen weinig zinvol zijn en ze voorkeur geven aan een stopplaats nabij het Postgebouw, de sensoren detecteren niet altijd de geparkeerde auto’s omdat er niet altijd mooi in de vakken geparkeerd wordt en het is niet mogelijk om veel fietsenstallingen te voorzien omdat deze de zaterdagmarkt zouden hinderen. Met een aantal kleine aanpassingen wordt de situatie nu verbeterd.
Aanpassingen
Om te beginnen worden de taxiplaatsen aangepakt. Schepen van mobiliteit Marina De Bie legt uit: “We verplaatsen de twee taxiplaatsen op de IJzerenleen naar de strook voor het Postgebouw waar nu vaak fout geparkeerd werd. Op die manier komen we tegemoet aan de vraag van de taxibedrijven zelf én verhinderen we het fout parkeren. Bovendien laat deze verschuiving ons toe om nog twee bijkomende plaatsen voor minder mobielen te voorzien op de IJzerenleen.”
Ook het probleem met de foute detectie van de sensoren wordt aangepakt: “In plaats van de witte hoekmarkeringen, zullen we de parkeervakken nu volledig afbakenen. Op die manier zullen auto’s zich correcter in het vak parkeren en kunnen de sensoren een juist signaal doorgeven. Met een juiste weergave van het aantal vrije plaatsen op het bord aan de Korenmarkt vermijden we dat auto’s tevergeefs de IJzerenleen inrijden”, vertelt de schepen.
Wat de fietsers betreft blijft de combinatie met de zaterdagse markt een probleem. “Heel wat fietsers komen naar de IJzerenleen. Niet alleen voor de plaatselijke horeca en winkels, maar ook om een terrasje te doen op de Vismarkt. Extra vaste fietsenstallingen zijn helaas geen optie omdat dit de zaterdagmarkt zou hinderen. De rode ‘matten’ die nu aangebracht werden blijken efficiënt om het fietsparkeren te structuren. We zullen deze situatie dan ook een permanent karakter geven door de matten te vervangen door schilderingen op de grond.”
“De IJzerenleen is een straat met een groot potentieel als toeristische trekpleister, terrassenplein, maar ook als winkelstraat met veel speciaalzaken. We blijven verder werken om dit potentieel zo goed mogelijke te benutten”, besluit Marina De Bie.
foto: stad Mechelen