In het najaar van 2018 verhuizen de drie campussen van AZ Sint-Maarten (campus Rooienberg in Duffel en campussen Leopoldstraat en Zwartzustersvest te Mechelen) naar een gloednieuwe campus langs de R6. Omdat het nieuwe ziekenhuis gericht is op de ruime regio, is het cruciaal dat de site vanuit alle omliggende gemeenten vlot bereikbaar is.
De site ligt op het kruispunt van enkele belangrijke bovenlokale wegen (tussen de Antwerpse- en Liersesteenweg en aan de R6) en ook de E19 is vlakbij. Om een goede modal split te realiseren is ontsluiting op andere manieren noodzakelijk. Mechels schepen van Mobiliteit Marina De Bie legt uit: “De fietsontsluiting zit al goed. We werken aan de plannen voor het Tivolifietspad dat vanaf het centrum van Mechelen via het Tivolipark, naast de ziekenhuissite onder de R6 naar Sint-Katelijne-Waver loopt. Bovendien is ook de fietsostrade Antwerpen-Mechelen in de buurt. Om er voor te zorgen dat bijvoorbeeld ook minder mobiele mensen vlot tot bij het ziekenhuis geraken, is een goede verbinding met het openbaar vervoer belangrijk. Met goede busverbindingen kunnen we er ook voor zorgen dat de verkeersdruk op de verschillende verkeersassen vermindert.”
Alle betrokken partijen zijn het erover eens dat een goede bereikbaarheid met de bus voor de ziekenhuiscampus een belangrijke meerwaarde is. De locatie wordt op dit moment nog door geen enkele buslijn bediend, dus moet De Lijn haar net ten noorden van Mechelen bijsturen.
Alle betrokken partijen zijn dan ook zeer tevreden met de oplossing die De Lijn naar voor schuift. Enerzijds worden twee lokale Mechelse buslijnen verlengd tot voor de hoofdingang van het ziekenhuis. AZ Sint-Maarten wordt zo de nieuwe begin-/eindhalte van lijn 2 (via het station naar het Vrijbroekpark) en lijn 5 (via station naar de Geerdegemdries).
Anderzijds besliste De Lijn dat ook de regionale buslijnen op de Liersesteenweg (550, 551, 552) de site zullen aandoen. Buslijn 558 zal ’s morgens met één rit richting ziekenhuis en in de late namiddag richting Mechelen station rijden, deze bus rijdt niet tijdens de schoolvakanties. Tijdens een werkdag zullen er dus zes buslijnen het nieuwe ziekenhuis bedienen. De voorwaarde daarvoor is wel dat de ontsluiting via de noordelijke toegang mogelijk wordt. Daardoor is een extra verkeerslicht nodig op dit punt en moet dit afgestemd worden met de verkeerslichten op het kruispunt met de R6. Deze oplossing wordt momenteel technisch verder uitgewerkt in een samenwerking van het Agentschap Wegen en Verkeer, De Lijn en AZ Sint-Maarten.
“Het nieuwe regionale ziekenhuis bundelt de twee Mechelse campussen met het Duffelse ziekenhuis in één regionaal ziekenhuis. Als Duffels gemeentebestuur hebben we voor de Duffelse patiënten en werknemers dan ook steeds erg aangedrongen op een degelijke verbinding met de buslijn Lier-Duffel-Mechelen. We zijn dan ook zeer blij dat De Lijn deze vraag nu positief kan beantwoorden,” zegt Staf Aerts (schepen van Mobiliteit, Duffel).
Tom Ongena (schepen van Mobiliteit, Sint-Katelijne-Waver) sluit zich daar bij aan: “Het nieuwe ziekenhuis richt zich ook naar de inwoners van Sint-Katelijne-Waver. Ook wij hebben aangedrongen dat er een degelijke busverbinding zou zijn. Het is goed dat die er nu komt.”
“Vandaag komen heel wat patiënten, bezoekers en ook medewerkers met het openbaar vervoer naar de campussen van AZ Sint-Maarten. Door dit principieel akkoord blijft de bereikbaarheid ook in het nieuwe ziekenhuis verzekerd. Meer zelfs, door bushaltes op de ziekenhuissite te voorzien wordt de bereikbaarheid voor onze patiënten en medewerkers uit zowel Mechelen, Duffel, Sint-Katelijne-Waver als de ruime regio errond, nog beter”, aldus nog Jan Ennekens, algemeen directeur AZ Sint-Maarten.
foto: logo De Lijn