Om de nieuwe stalen spoorwegbrug over de Leuvense Vaart te plaatsen, zet Infrabel zowel op de Hanswijkvaart als op de Geerdegemvaart grote hijskranen in. Omdat de kranen zware lasten tillen, is een versteviging van de beide kanaaloevers nodig. Dat maakt het onmogelijk om de voetgangers en fietsers die vanuit de wijk Tervuursesteenweg naar de stad moeten het normale parcours te laten volgen. Ook op momenten dat de brugdelen worden geplaatst, is omwille van veiligheidsredenen geen doorgaand verkeer mogelijk. Om de hinder zoveel mogelijk te beperken wordt deze hele operatie geconcentreerd rond de Krokusvakantie en wordt er bij momenten ook ’s nachts en in het weekend doorgewerkt.
De werken starten op dinsdag 28 februari en duren minstens tot zaterdag 11 maart. Daarbij tracht Infrabel zoveel mogelijk de Hanswijkvaart open te houden, maar dat lukt niet altijd. Als de Hanswijkvaart niet toegankelijk is, kunnen voetgangers de onderdoorgang van het station gebruiken om van de wijk Coloma naar het centrum te gaan. De fietsers rijden dan langs de Colomalaan en Jubellaan naar de Postzegelbrug. De beide ingangen van het station blijven voor voetgangers en fietsers altijd bereikbaar, zowel vanuit het centrum als vanuit de wijk Coloma.
Omdat de situatie van dag tot dag wijzigt en de plaats waar gewerkt wordt een cruciale verbinding is tussen de wijk en het stadcentrum, werkt het communicatieteam van het stationsproject Mechelen in Beweging een uitgebreide informatiecampagne uit. Zo zullen alle bewoners van de wijk Coloma een brief met gedetailleerde uitleg in de bus krijgen, worden op de projectwebsite en op Facebook filmpjes met de omleidingsroute geplaatst en komen er in de omgeving van de Colomabrug ook grote werfdoeken en infoborden.
Voor automobilisten brengen deze werken geen hinder mee, omdat zowel Hanswijkvaart als Geerdegemvaart al lang autovrij zijn.
foto: Google Maps