De stad maakte inmiddels de ontwerpplannen op, om de directe omgevingen van de vier jeugdlokalen, op een verkeersveilige manier in te richten. Het betreft de locaties:
– Kerkhoflei 41 – Scouts Sint-Gummarus
– Oude Antwerpsebaan 205 – Scouts en Gidsen Heilig Kruis
– Geerdegemstraat 80-82 – Scouts Thila Coloma
– Kruisbaan 123 – Scouts Parsival
Inmiddels werden de plannen ook voorgelegd aan de betrokken jeugdverenigingen.
“Enerzijds kunnen ze beter dan wie ook, de situatie op het terrein inschatten. Anderzijds hebben ze soms specifieke noden, waar wij dan rekening met kunnen houden, zonder aan verkeersveiligheid in te boeten. Veiligheid voor kinderen en jongeren is essentieel, daar zetten wij dan ook op in. Naast verkeersveiligheid voorzien wij jaarlijks ook subsidies voor de infrastructuur van de jeugdlokalen, om zo de veiligheid en het comfort op peil te houden”, klinkt het bij schepen van Jeugd Greet Geypen.
Gelijkaardig met aanpak schoolomgevingen
De aanpak voor de herinrichting van de omgeving van de jeugdlokalen is gelijkaardig aan deze voor de schoolomgevingen in Mechelen. “De focus wordt voornamelijk gelegd op het herkenbaar maken van de toegang tot de jeugdlokalen in het straatbeeld en het verkeersveiliger maken van deze toegang”, weet schepen van Openbare Werken Christiaan Backx. Alle vier de jeugdbewegingen krijgen aan de zijde van de toegang, een verbreed voetpad. Hierdoor ontstaat er meer opstelruimte, waardoor de rijbaan versmald wordt en zal fungeren als snelheidsremmer.
De ramingskosten bedragen € 26.100 voor de Kerkhoflei; € 17 400 voor de Oude Antwerpsebaan; € 52 200 voor de Geerdegemstraat en € 39 875 voor de Kruisbaan.
De totale ramingskost voor het beveiligen van de vier jeugdlokalen bedraagt € 135 575. Eerder legde de stad op het gebied van verkeersveiligheid al € 61 805 vast, voor snelheidsremmende maatregelen in de Duivenstraat, Abeelstraat en de Boerenkrijgstraat.
De ontwerpplannen voor de verkeersveiligheid nabij de jeugdlokalen, werden vandaag door het schepencollege van Mechelen goedgekeurd. Er zal een studiebureau aangesteld worden, om voor deze ontwerpplannen, een technisch uitvoeringsdossier op te maken.
Dit initiatief past tevens binnen het fietsvriendelijk beleid van de stad, waar geïnvesteerd wordt in veilige fietspaden, fietsenstallingen en duidelijkere signalisatie.
foto: logo stad Mechelen