De Genkse delegatie bestond uit de schepen van Dienstverlening en Informatica, het diensthoofd Interne Dienstverlening, de directeur Dienstverlening, het diensthoofd Communicatie en de adjunct-diensthoofden Burgerzaken.
Om een efficiëntere administratieve dienstverlening aan de bevolking te kunnen bieden, voerden we in Mechelen vorig jaar als eerste stad in Vlaanderen het systeem van werken op afspraak in. Na enkele maanden wordt deze werkwijze door 99 % van de Mechelaars (na bevraging) over het algemeen als zeer positief ervaren. Mensen moeten nu niet meer wachten om administratief te worden verder geholpen. Het feit dat andere Vlaamse steden naar hier komen om inspiratie te halen over hoe wij in Mechelen te werk gaan, bewijst dat onze aanpak rendeert”, zegt schepen van Burgerzaken Marc Hendrickx (N-VA).
De Genkse delegatie toonde zich na afloop van het werkbezoek enthousiast. Zij trokken met een pak nuttige praktische informatie over o.a. de organisatie van de onthaalbalie, inzet van medewerkers, openingsuren, enzovoort terug naar Limburg. Dit voorjaar gaat de stad Genk haar administratieve dienstverlening naar Mechels voorbeeld opstarten.
“Hier in Mechelen is sp.a vanuit de oppositie tegen het werken op afspraak in het Huis van de Mechelaar. Na Oostende en Kortrijk is Genk de derde Vlaamse centrumstad, mee door sp.a. bestuurd, die dit systeem gaat invoeren”, aldus nog schepen Marc Hendrickx.
archiefoto: Stad Mechelen