Sinds midden september bedient de stad de jongeren met de nieuwe Facebook-pagina 2800leeft, die je ook bereikt via www.2800leeft.be. Het online platform maakte een vliegende start, inmiddels zijn er al meer dan 1.500 volgers en komen er dagelijks nieuwe bij.
Via de bestaande communicatiekanalen worden de jongeren moeilijk tot niet bereikt.
Met 2800leeft wil het stadsbestuur daar verandering in brengen. Deze pagina is het antwoord van de stad om ervoor te zorgen dat jongeren met enkele muisklikken, weten wat er voor hen in Mechelen te doen is.
Jongeren betrokken bij de redactie
“Belangrijk is dat de jongeren betrokken worden bij de redactie van de Facebookpagina. Jongeren kan je enkel bereiken op de communicatiekanalen die ze ook gebruiken en door op een authentieke manier te communiceren over zaken die hen ook interesseren. Op deze manier beantwoordt dit initiatief aan een reële vraag”, aldus schepen van Jeugd Greet Geypen (Open Vld).
De pagina richt zich qua vorm en inhoud duidelijk op jongeren en informeert hen over welke activiteiten er op til staan. Organisatoren kunnen er hun event meteen aan de kalender toevoegen. Optredens, theater, feesten, fuiven, foodfestivals, promoacties, … het komt allemaal aan bod.
Toegankelijkheid van het culturele aanbod verbeteren
Op korte termijn is het doel om de pagina en het merk 2800leeft meer bekendheid te bezorgen, zodat het bij jongeren als kanaal beschouwd kan worden, waarmee zij hun weekend kunnen plannen.
Op langere termijn zijn de doelstellingen veel ruimer. Zo wil de stad op vraag van de Jeugdraad, de toegankelijkheid van het culturele aanbod voor jongeren verhogen, de organisatoren stimuleren om events te organiseren en hen bijkomend ondersteunen in het promoten daarvan.
Bovendien kan het jongerenkanaal 2800leeft in de toekomst nog meer gebruikt worden om boodschappen vanuit de stadsdiensten en (culturele) partners, te communiceren. De jeugddienst en betrokkenen jongeren, kunnen de boodschap op maat van de jongeren vertalen.
“2800leeft wil een zo groot mogelijk aanbod bieden aan evenementen en activiteiten die door en voor jongeren in Mechelen worden georganiseerd? We willen het bestaand aanbod zoveel mogelijk bekendmaken door de informatie te centraliseren op één plaats”, besluit Greet Geypen.
Afbeelding: Stad Mechelen