De opbrengt van deze belasting wordt jaarlijks door de stad geïnvesteerd in de lokale economie. Hoe precies, dat beslissen de handelaars en stad samen. Bovendien blijft ook de stad jaarlijks onverminderd investeren in het promoten van Mechelen als ideale bestemming.
De promotaks geldt voor alle commerciële zaken met een publiek toegankelijke ruimte. Hoeveel elke handelaar betaalt, hangt af van de ligging van het pand (kernwinkelgebied, binnenstad of stationsomgeving) en van de oppervlakte van de commercieel publiek toegankelijke ruimte. Kleinere zaken zullen minder moeten betalen dan grote zaken.
De invoering van de promotaks werd vooraf uitvoerig besproken met de handelsadviesraad, de handelscomités en UNIZO. “Het gaat om extra middelen die worden gecreëerd, en waarmee nieuwe initiatieven voor promotie kunnen worden uitgewerkt. We willen de handel en horeca meer dan in het verleden betrekken bij de promotie van Mechelen als winkelstad. De promotaks moet in veelvoud terugverdiend worden”, verduidelijkt schepen van Economie Katleen Den Roover (N-VA).
Het lidgeld dat een groot deel van de handelaars momenteel nog vrijwillig betalen aan de verschillende handelscomités, valt weg. De promotaks moet ervoor zorgen dat elke handelaar bijdraagt en profiteert van de return.
Vrijstelling
Volgende handelaars zijn voor een jaar vrijgesteld van de taks:
• handelaars die hun zaak pas opstarten na 1 januari van het belastbare jaar
• handelaars die via vzw MEST tijdelijk een zaak hebben in een leegstaand pand
• handelaars wiens zaak kampt met langdurige werken aan het openbaar domein
De promotaks geldt ook niet voor marktkramers, logies, vrije beroepen (zoals dokters en advocaten) en niet-commerciële instellingen.
Samen investeren in Mechelen Winkelstad
De stad blijft evenveel investeren in de lokale economie ten opzichte van vorige jaren. Meer specifiek zal worden ingezet op het verhogen van het aantal bezoekers, de totaalbeleving en de bereikbaarheid. Ook de opbrengsten van de taks worden opnieuw geïnvesteerd in de lokale economie en citymarketing van Mechelen. De stad zal de handelaars hier nauw bij betrekken.
“We blijven inzetten op beleving, bezoekers en bereikbaarheid”, zegt burgemeester Bart Somers (Open Vld). “Het is niet ieder voor zich, integendeel. De stad en ondernemers hebben elkaar nodig om sterker te staan. Samen kunnen we meer realiseren, voor de handelaars, voor hun klanten en voor Mechelen.”
Infosessies
Alle handelaars worden uitgenodigd op een van de infosessies begin december en begin februari, of kunnen hun vragen over de promotaks stellen via economie@mechelen.be.
foto: stad Mechelen