Om de hinder voor het verkeer te beperken worden de werken zo georganiseerd dat het verkeer overdag in beide richtingen steeds over minstens twee versmalde rijstroken kan rijden. Het op-en afrittencomplex Rumst en het complex Kontich zijn afwisselend gedeeltelijk afgesloten. Bestuurders houden best rekening met hinder in beide richtingen. De werken duren tot uiterlijk 14 augustus.
Meer comfort en veiligheid
De werken op de E19 kaderen in de campagne ‘Grote werven 2016’ waarbij de Vlaamse overheid werkt aan de vernieuwing van snelwegen en gewestwegen in heel Vlaanderen. Vorig jaar werd de E19 tussen Mechelen-Zuid en de brug over de Grote Nete in Rumst vernieuwd. Nu is het stuk tussen de Netebrug en het op-en afrittencomplex in Kontich aan de beurt. De Vlaamse overheid investeert ongeveer 3 miljoen euro om het rijcomfort en de verkeersveiligheid op de E19 te verbeteren.
Fasering en hinder
De werken worden uitgevoerd in twee grote fasen, voorafgegaan door enkele nachten voorbereidende werken (plaatsen signalisatie, verzorgen van doorsteken) die ook met de nodige hinder gepaard gaan.
Voorbereidende werken (nachten van 24 tot 26 juli)
Tijdens de nachten van 24 tot 26 juli wordt de signalisatie geplaatst en de doorsteken door de middenbermen aangelegd. Deze doorsteken moeten ervoor zorgen dat het verkeer in een latere fase langs de werken kan passeren. In de richting van Antwerpen wordt gewerkt aan een doorsteek ter hoogte van de afrit Kontich. De linkerrijstrook ter hoogte van de afrit in Kontich zal afgesloten zijn, maar het verkeer kan steeds doorrijden over de rechter- en middenrijstrook.
In de richting van Brussel worden signalisatie en rijbaanafscheidingen geplaatst. Hierdoor zal zondag- en maandagnacht (van 24 op 25 en van 25 op 26 juli) tussen 19 uur en 6 uur maar één rijstrook beschikbaar zijn.
Fase 1: werken ter hoogte van complex Kontich en vernieuwen van vangrails vanaf Mechelen-Zuid (25-28 juli overdag)
Vanaf maandag 25 juli start de eerste fase van de werken. Daarbij wordt het wegdek in de richting van Antwerpen ter hoogte van complex Kontich over een strook van 1 km vernieuwd. Daarnaast wordt verderop in Mechelen-Zuid gestart met het vervangen van de vangrails tot aan de Netebruggen. Het gaat om een mobiele werf die elke nacht 1 km opschuift.
Richting Antwerpen zijn er steeds twee rijstroken beschikbaar. Maandag en dinsdag 26 juli worden de linkse en de middelste rijstrook ter hoogte van het complex in Kontich aangepakt. Verkeer kan doorrijden over de rechterrijstrook en de pechstrook.
Op woensdag 27 en donderdag 28 juli worden de rechterrijstrook en de afrit vernieuwd. Verkeer rijdt dan over de versmalde linkse en middelste rijstrook.
Het complex in Kontich is tijdens deze fase gedeeltelijk afgesloten. De afrit Kontich richting Antwerpen is dicht op woensdag 27 en donderdag 28 juli. De oprit blijft de hele duur van de werken open. Verkeer kan best omrijden via het complex van Rumst. Richting Brussel blijft het complex open.
Ter hoogte van de werken aan de vangrails in Mechelen-Zuid zal een mobiele werf de rechterrijstrook innemen. Verkeer kan hier over twee rijstroken langs de mobiele werf blijven rijden.
Richting Brussel zijn er vanaf maandagochtend 25 juli tot het einde van de werken tussen complex Kontich en de Netebruggen nog twee versmalde rijstroken beschikbaar.
Omleiding bij afsltuiting complex Kontich
Fase 2: vernieuwing wegdek tussen Netebruggen tot complex Kontich en vernieuwing vangrails (29 juli tot 14 augustus)
In deze fase wordt de rijweg van aan de Netebruggen tot ongeveer 1 km voor het complex van Kontich vernieuwd. Tegelijkertijd wordt de vernieuwing van de vangrails verdergezet.
Om de werken in de korte tijdsspanne van twee weken te kunnen uitvoeren wordt al het verkeer richting Antwerpen op de rijweg richting Brussel geleid. Dat gebeurt vanaf vrijdagochtend 29 juli. Het verkeer rijdt in beide richtingen over twee versmalde rijstroken.
Het complex Rumst richting Antwerpen zal tijdens fase 2 volledig afgesloten blijven. Verkeer moet omrijden via Mechelen-Noord. Richting Brussel blijft het complex open.
Voor personeel en bezoekers van het Total-tankstation wordt een speciale doorsteek voorzien in de werf zodat het tankstation steeds bereikbaar blijft.
Omleiding complex Rumst
Veilig door de werken
Om de kans op ongevallen te beperken en de veiligheid van wegenwerkers en bestuurders te garanderen zal er ter hoogte van de werken een snelheidsbeperking van 70 km/u gelden en ter hoogte van de doorsteken 50km/u. Om ongevallen in de staart van de file te voorkomen zullen eventuele files tijdig op voorhand aangekondigd worden via de dynamische portieken, zodat weggebruikers niet verrast worden.
Minder hinder
Om de hinder voor de weggebruikers te beperken worden de werken zo georganiseerd dat er overdag steeds over twee rijstroken in twee richtingen kan gereden worden. Om weggebruikers de kans te geven tijdig een alternatieve route te kiezen zullen dynamische portieken op de Brusselse en Antwerpse ring de reistijden via de E19 en de A12, aangeven zodat bestuurders op dat moment kunnen kiezen voor de snelste route.
Goed om te weten
De werken zijn sterk afhankelijk van het weer. Bij zeer nat weer kunnen ze niet doorgaan. In dat geval kan de planning dus nog wijzigen.
foto: lokalepolitie.be