Ze blijven heel juli en augustus staan en manen automobilisten aan om hun snelheid te temperen waar een zone 30 geldt. Zo kunnen kinderen naar hartenlust en vooral veilig op straat spelen.
Zomer 30: veilig in Mechelen Kinderstad
Hoewel de temperaturen in juli en augustus tot voorbij 30 graden kunnen stijgen, mag de snelheidsmeter van je auto dat niet overal doen. Het is van levensbelang dat automobilisten zich in zone 30 buurten aan de snelheidsbeperking houden, omdat er in de zomervakantie weer meer kinderen op straat spelen.
Mechelen is een kinderstad in al zijn facetten, ook als het op verkeersveiligheid aankomt. Om chauffeurs deze zomer extra op hun verantwoordelijkheid te wijzen, vind je tot eind augustus 101 ‘Zomer 30’-borden. Ze roepen op om de snelheid aan te passen en mee te zorgen voor verkeersveilige straten voor de kinderen.
Uitgekiende locaties
“We plaatsen de borden vooral op toegangswegen tot woonbuurten, zodat iedereen die de wijk binnen rijdt de boodschap ziet. Ook in omgevingen van speelpleintjes of op locaties waar regelmatig inbreuken en snelheden hoger dan 30 km/uur werden opgemeten, komt een bord te staan”, zegt schepen van Mobiliteit Marina De Bie. “De kleurrijke en speelse toets maken de borden extra appellerend en opvallend.”
Extra snelheidscontroles
“In een aantal straten waar een bord komt te staan zullen deze zomer ook extra snelheidscontroles worden uitgevoerd. Deze zomercampagne is in de eerste plaats een tegemoetkoming aan de vraag van vele bewoners in deze straten. Zij vroegen om op een creatieve manier snel rijden in hun straten te ontmoedigen. We zullen de actie jaarlijks herhalen”, zegt burgemeester Bart Somers.
Speelstraten verspreiden de boodschap
In de speelstraten delen peters en meters brieven uit over de actie, samen met stoepkrijtjes. Het Zomer 30-campagnebeeld krijgt bovendien een vaste stek in de speelkoffers die organisatoren van speelstraten uitgeleend krijgen. De actie bevat ook een oproep voor de spelende kinderen: krijt jouw boodschap voor de auto’s midden op je speelstraat en vraag hen om traag te rijden. Hoe meer creativiteit, hoe beter! Foto’s van de krijtcreaties kunnen de kinderen delen op de Facebook-pagina van de stad of mailen naar zomer30@mechelen.be. Ook het mobiel speelteam neemt de boodschap mee in hun animatie. Zij voorzien een bijhorende banner op de hekken aan de speelstraten waar ze langskomen, goed voor extra zichtbaarheid in de straten.
In totaal heeft de stad al zo’n €12 000 geïnvesteerd in de Zomer 30-actie.
foto: campagnebeeld zomer 30 met Romy