Het cameranetwerk in Mechelen zal de komende jaren fors uitgebreid worden. Er komen zo’n zestig camera’s bij. Momenteel heeft Mechelen al een gordel van 77 ANPR-camera’s rond de stad. Daarnaast zijn er ook zeven politievoertuigen uitgerust met deze ANPR-camera’s. Verder staan er ook al 83 ‘gewone’ bewakingscamera’s op Mechels grondgebied.
Dit netwerk zal dus verder uitgerold worden. Dit jaar nog komen er zes ANPR-camera’s bij op de Mechelseweg in Hombeek, de Stuivenbergbaan, de Van Beethovenstraat en de Befferstraat. Ook de ‘gewone’ camerabewaking wordt verder uitgebreid met vier camera’s in het nieuwe stadspark aan de Oude Liersesteenweg en een extra camera op de Grote Markt.
In 2017 komen hier nog eens bijna zestig camera’s bij. Deze zullen niet alleen ingezet worden om de criminaliteit te bestrijden maar hebben als doel de leefbaarheid en de verkeersveiligheid in de stad te verbeteren. De camera’s komen op 25 nieuwe en 4 bestaande locatie’s in Mechelen. Deze investering zal zo’n 1,250 miljoen euro kosten.
Enerzijds wordt er dus ingezet op het verbeteren van de leefbaarheid in Mechelen. Daarom komen er zes zogenaamde vrachtwagensluizen. De 24 ANPR-camera’s die hiervoor zullen ingezet worden zullen nagaan hoe lang een vrachtwagen over een bepaald traject doet. “Wanneer deze vrachtwagen dat traject te snel aflegt. Dan weten we dat die niet moest leveren en dat het doorgaand verkeer is.”, weet burgemeester Bart Somers. Op deze manier wil de stad tegemoetkomen aan de vraag van de inwoners in een aantal wijken om het doorgaand vrachtwagenverkeer aan te pakken.
Anderzijds wil de stad ook de verkeersveiligheid verhogen. Uit een onderzoek van Het Nieuwsblad is gebleken dat er in Mechelen de grootste appreciatiegraad is voor snelheidscontroles. Mechelen heeft een strenge politiek op vlak van snelheidscontroles en volgens Somers is hier dus een groeiend draagvlak voor.
Om dit nog beter aan te pakken zal er gewerkt worden met zogenaamde trajectcontrole. Op 11 trajecten komen er 35 ANPR-camera’s om de snelheid te meten. Op deze manier worden fysieke snelheidsremmingen zoals vluchtheuvels en paaltjes overbodig en zorgt men voor een normale verkeersdoorstroming. Verder wil men door deze trajectcontrole ook voor een gedragswijziging zorgen en een verkeerscultuur creëren waar mensen fundamenteel trager gaan rijden. “Het is gedaan met remmen vlak voor een snelheidscontrole en erna weer optrekken. De bestuurders zullen zich nu over het hele traject aan de snelheidslimieten moeten houden.”, zegt Somers. “Op die manier voorkomen we ook dat de mensen gaan denken dat er willekeur is bij het controleren. Vanaf 2017 wordt op die trajecten iedereen dag en nacht gecontroleerd.” De capaciteit die vrijkomt door op deze locaties niet meer met bemande controleposten te werken zal ingezet worden in andere straten.
Momenteel wordt elke Mechelaar zijn snelheid al gemiddeld tien keer per jaar gecontroleerd.
Wanneer dit netwerk volledig uitgerold is zullen er in Mechelen bijna 240 camera’s hangen, waar van het grootste deel ANPR-camera’s. Toch is Mechelen geen politiestad. “Wie zich aan de regels houdt, krijgt geen problemen.”, weet burgemeester Somers. “Met deze camera’s willen we volop inzetten op veiligheid en leefbaarheid. Er wonen veel jonge gezinnen met kinderen in onze stad. Die moeten veilig naar school kunnen rijden.”
Somers wijst er ook op dat de vele camera’s hun nut bewijzen. “Door onze ANPR-camera’s hebben we zelfs kunnen meehelpen in een belangrijk terrorismedossier.”
Foto: Radio Reflex