Met deze cheques kunnen minder mobiele mensen en mensen met een OMNIO-statuut tegen een lager tarief van de taxi gebruik maken om zo de basismobiliteit voor iedereen te kunnen garanderen.
Kiezen voor Stappen – Trappen – Openbaar vervoer
Een van de deelcampagnes binnen Mechelen Klimaatneutraal is ‘In de stad kies je voor Stappen – Trappen – Openbaar vervoer’. Een mooi principe waar ook de stad werk van maakt, maar toch is het niet altijd evident. Een uitgangspunt van De Lijn is dat er binnen een straal van enkele honderden meter een bushalte moet zijn, maar die afstand is niet voor iedereen even haalbaar. Niet alle bestemmingen zijn bovendien even goed ontsloten en daarom vallen minder mobiele Mechelaars met minder financiële slagkracht nog te vaak uit de boot. Door taxivervoer voor deze mensen betaalbaarder te maken, wil de stad hier iets aan doen.
“In het kader van Mechelen Klimaatneutraal kiezen we voor Stappen-Trappen-Openbaar vervoer. Deze drie opties zijn helaas niet voor iedereen haalbaar. Met het systeem van taxicheques willen we ook de basismobiliteit voor de minder mobiele en minder gegoede Mechelaars verbeteren”, aldus schepen van Mobiliteit Marina De Bie.
Ook Koen Anciaux, schepen van welzijn, is verheugd met dit proefproject: “Mobiel zijn verhoogt eenieders zelfredzaamheid en dus levenskwaliteit. Door de mobiliteit te verhogen bij maatschappelijk kwetsbaren, nemen we één van de vele drempels weg en geven we hen de kans om uit hun sociaal isolement te raken. Dat effect is niet te onderschatten.”
Taxicheques concreet
Om binnen het budget bovenstaande doelstellingen te kunnen halen, is het van belang dat het systeem heel duidelijk omschreven en afgebakend wordt. De stad deed daarvoor inspiratie op bij andere centrumsteden die van taxicheques gebruikmaken.
Belangrijk om te weten voor de gebruikers:
• Taxicheques zijn bedoeld voor Mechelaars met OMNIO-statuut of met een begeleiderspas (minder mobielen)
• Bruikbaar voor alle verplaatsingen op Mechelse grondgebied
• De taxicheques hebben een waarde van 2,5 euro. De gebruiker koopt deze taxicheque aan voor 1,25 euro, de stad legt de andere helft bij (taxirit in Mechelen: 2,5 euro + 1,7 euro/km)
• Gebruik beperkt tot max. 20 cheques per kwartaal en per persoon (binnen beschikbaar budget)
• Proefperiode van 6 maanden met ongeveer 5000 beschikbare cheques – nadien evaluatie
Engagement taxibedrijven
• Instappen in eenvoudig systeem naar analogie met Mechelenbon, waarbij men de ontvangen cheques zelf kan inbrengen om zo zonder veel administratie correct uitbetaald te kunnen worden (per kwartaal)
• Ondertekenen convenant met stad om voorwaarden strikt na te leven, gekoppeld aan schadevergoeding bij vaststellen van misbruik (toelaten dat niet-rechthebbenden met de cheques betalen)
Wie kan taxicheques gebruiken?
De rechthebbenden zijn dus Mechelaars met een OMNIO statuut en/of een begeleiderspas. Houders van een begeleiderspas voldoen aan een van onderstaande voorwaarden:
• Personen met een blijvende invaliditeit of arbeidsongeschiktheid van minstens 80% of een integratietegemoetkoming categorie 3 of 4
• Kinderen die minstens 66% ongeschikt zijn en recht hebben op verhoogde of verlengde bijstand
• Personen ouder dan 75 jaar
• Eigenaars van een blauwe parkeerkaart afgeleverd door een bevoegde instantie
• Personen die een pensioen genieten op basis van een erkend invaliditeitspercentage
Streefdatum voor de start van het proefproject is april 2016.
foto: arrivalguides.com