De reuzenkraan die meer dan 600 ton kan tillen, heeft twaalf enorme prefabbalken exact op hun plaats gelegd. Meteen is weer een belangrijke stap gezet in de realisatie van het stationsproject Mechelen in Beweging.
Zaterdagmiddag omstreeks 15u. lag de laatste van de twaalf betonnen draagbalken millimeter juist op zijn plaats, een karwei die vrijdag omstreeks middernacht was aangevat. Dat is een flink stuk sneller dan voorzien, ondanks de wisselvallige weersomstandigheden. Regen, wind en zelfs sneeuwbuien maakten het de ploeg gespecialiseerde arbeiders en technici op de werf langsheen de Leuvensesteenweg niet gemakkelijk. Elke draagbalk is 46m lang en weegt meer dan 90 ton, zodat er erg veel ervaring en precisie vereist is om deze klus tot een goed einde te brengen. Heel wat buurtbewoners en toevallige voorbijgangers volgden dit sterk staaltje vakmanschap met grote bewondering vanop de Leuvensesteenweg.
Nadat de liggers geplaatst waren, werden zondag de bevestigingen voor de bovenleidingconstructies aangebracht. Dat gebeurt onderaan het spoordek. Tegelijk werden ook alle veiligheidsconstructies geplaatst, zodat deze week het vlecht- en betonwerk kan starten. Alles was zondagavond omstreeks 18.30u klaar.
De liggers zullen nu voorzien worden van de nodige wapeningen en vervolgens wordt de bovenkant gebetonneerd. In februari zullen tijdens de weekends prefab-borstweringen en elementen geplaats worden, zodat de brug ook zijn definitief karakter krijgt.
Meteen is weer een belangrijke stap gezet in de aanleg van de spoorbypass. Op de elementen die het voorbije weekend geplaatst zijn, zullen in de toekomst de treinen tussen Mechelen en Antwerpen probleemloos de spoorlijn van Mechelen naar Leuven kunnen kruisen. Vlakbij moeten trouwens nog twee spoorwegbruggen gebouwd worden: een over de Leuvensesteenweg en een over de Dijle. De voorbereidende werken voor deze constructies zijn ook al aangevat.
foto: Mechelen in Beweging