Het knooppunt van de E19 en de Brusselse ring (R0) wordt verder afgewerkt en aangesloten op de Woluwelaan (R22). Na de herinrichting zal het verkeer op het knooppunt veiliger en vlotter verlopen. Tijdens de werken moet het verkeer dat van de binnenring (R0) komt en richting Antwerpen (E19) wil, tijdelijk over één rijstrook. Een gecoördineerde aanpak, onder de noemer van het platform ‘Werken Woluwelaan’, helpt om de bereikbaarheid van de omgeving te verzekeren en de hinder te beperken. De werken aan het knooppunt zullen wellicht negentien maanden duren.
Herinrichting knooppunt voor veiliger en vlotter verkeer
Het bestaande verkeersknooppunt in Machelen ligt er al sinds de jaren zeventig, maar werd nooit volledig in gebruik genomen. De vier verkeerslussen die de Brusselse ring (R0) met de Woluwelaan (R22) moeten verbinden, worden vanaf 4 augustus 2015 afgewerkt. Dat zal vooral de verkeersveiligheid en de doorstroming ten goede komen. Eens de nieuwe verkeerslussen in gebruik zijn, kan de bestaande afrit van de binnenring (R0) naar de Woluwelaan (R22) geschrapt worden, aangezien die op dat ogenblik overbodig wordt. Het verkeer dat van de ring (R0) naar de Woluwelaan (R22) wil rijden en omgekeerd, zal dan aan een en dezelfde kant geconcentreerd worden. De nutswerken zijn gestart in 2013, en zijn ondertussen beëindigd.
Plaatselijke hinder vanaf augustus
Vanaf 4 augustus 2015 start het archeologisch vooronderzoek en voert de aannemer voorbereidende stabiliteitsmetingen uit ter hoogte van de spoorbrug in de Broekstraat. Die werken zullen enkel lokale hinder met zich meebrengen en moeten na een maand afgerond zijn.
Vanaf september tot eind december 2016 wordt de Broekstraat, opnieuw ter hoogte van de spoorbrug, afgesloten voor alle verkeer. Dat is nodig om een voetgangers- en fietstunnel en een pompstation aan te leggen onder de nieuwe verkeerslus. Plaatselijk verkeer dat van de wijk Schetsveld naar de wijk Beaulieu wil of omgekeerd, moet omrijden via de Woluwelaan (R22) en Haachtsesteenweg (N21).
Doorgaand verkeer op 1 rijstrook vanaf september
Vanaf september 2015 tot eind december 2016 moet het verkeer dat van de binnenring (R0) komt en richting Antwerpen (E19) wil, op één rijstrook. Die ingreep is nodig om twee brugpijlers te kunnen bouwen naast de bestaande verkeerstak die de binnenring (R0) met de E19 verbindt. Later zal het verkeer dat van de binnenring (R0) komt, over deze brug richting Woluwelaan (R22) rijden. Volgens het Vlaams Verkeerscentrum zal de ingreep beperkte vertragingen met zich meebrengen. Om de hinder te beperken, zullen de werken in verschillende fasen worden uitgevoerd.
Blik op de volgende fasen:
• Tijdens twee weekends in het voorjaar van 2016 wordt de bestaande verbinding tussen de binnenring (R0) en de E19 volledig afgesloten. De aannemer vervolledigt in die tijdsspanne de brug boven de bestaande afrit. Het verkeer volgt een omleiding langs de binnenring (R0) en de afrit Zaventem/Henneaulaan. Tijdens deze weekends kunnen de wachttijden oplopen. Eens alle details zijn gekend, zal het platform ‘Werken Woluwelaan’ alle betrokkenen tijdig informeren over de werken en omleidingen die tijdens deze weekends van toepassing zijn.
• Om de leefbaarheid van de omliggende woonwijken te verhogen, komen er geluidsschermen over de volledige lengte van de nieuwe op- en afritten. Volgens de huidige planning zullen de schermen ten vroegste tijdens de zomer van 2016 geplaatst worden, wat plaatselijke hinder met zich zal meebrengen.
Gecoördineerde aanpak beperkt hinder
Tussen augustus 2015 en eind 2019 staan er heel wat ingrijpende infrastructuurwerken op de planning in de regio Machelen. De werken aan het knooppunt maken deel uit van de herinrichting van de Woluwelaan, die vanaf het kruispunt van de Haachtsesteenweg in Diegem tot het kruispunt met de Kerklaan in Machelen wordt heraangelegd. Om de hinder voor de omgeving zoveel mogelijk te beperken hebben zes betrokken partijen een partnerschap opgezet onder de noemer van het platform ‘Werken Woluwelaan’. De verschillende infrastructuurprojecten zullen gerealiseerd worden door lokale, gewestelijke en federale overheidsinstanties en door private investeerders: het Agentschap Wegen en Verkeer, Eandis, FARYS, de Regie der Gebouwen, Uplace en de gemeente Machelen. Door een efficiënte werfplanning en gecoördineerde aanpak blijft de hinder voor het verkeer en voor de buurt zo veel mogelijk beperkt. Het platform wordt ook het aanspreekpunt voor de buurt. Wie vragen heeft, kan terecht op één contactpunt. Alle projectinformatie wordt verzameld op www.werkenwoluwelaan.be. Het contactpunt is bereikbaar via info@werkenwoluwelaan.be.
Meer info via www.werkenwoluwelaan.be