25 % van de bevraagden gaven hun mening.
Blauwe zones zijn altijd aanleiding tot geanimeerde discussies. Zonder blauwe zone zorgt de hoge parkeerdruk er soms voor dat mensen niet meer in de buurt van hun huis kunnen parkeren. Met blauwe zone is vervelend voor mensen die geen bewoner zijn en langer willen parkeren en voor de omliggende straten die daardoor nog meer auto’s te verwerken krijgen. Een belangrijk instrument dus, maar het is ook zeker noodzakelijk om af en toe de invulling ervan tegen het licht te houden.
In november 2013 werd op vijf plaatsen in Mechelen gepeild naar de wenselijkheid van het (gedeeltelijk) invoeren of afschaffen van de blauwe zone. “Over de verschillende zones heen, bedroeg de respons op de bevraging zo’n 25 %. Dat is misschien niet overweldigend veel, maar het bewijst wel dat het thema leeft en mensen er graag hun mening over geven”, aldus Marina De Bie, schepen van Mobiliteit.
– Bij zone Arsenaal stemde een overgrote meerderheid voor het behoud van de bestaande blauwe zone, deze keuze werd dan ook gevolgd door het college.
– In de Tervuursesteenweg stemde een kleine meerderheid voor een uitbreiding van de blauwe zone met het stuk tussen Dennen- en Wilgenstraat. Ook hier volgde het college. De blauwe zone gaat daar in vanaf het einde van de werken.
– Op Mechelen-Zuid was de stemming duidelijk in het voordeel van het behoud van de bestaande zone. Hier zal wel een zone voor werknemersparkeren voorzien worden op de Stuivenbergvaart (tussen Vrijgeweidestraat en Stuivenbergbaan). In dergelijke zone kunnen werknemers die een kaart aanvragen parkeren voor € 35 per maand of € 250 per jaar.
– In Mechelen-Noord was er de keuze tussen het behoud van de huidige zone of de uitbreiding ervan met de Elektriciteitsstraat, Schorsemolenstraat en omgeving. De wijkraad nam zelf geen positie in en ook de stemming leverde geen duidelijke meerderheid pro of contra op. “Aangezien er geen duidelijk draagvlak voor een uitbreiding is, behouden we de zone zoals ze nu bestaat. Bovendien wordt daar vaak geparkeerd door mensen die carpoolen om nadien hun weg via de E19 verder te zetten. Carpoolen ontmoedigen kan uiteraard niet de bedoeling zijn”, zegt schepen De Bie.
– Ook wat de scenario’s voor Nekkerspoel betreft was er geen duidelijke meerderheid bij de bevraging. Deze beslissing wordt uitgesteld en meegenomen in het groot participatietraject dat binnenkort voor de mobiliteit en leefbaarheid van Nekkerspoel wordt opgestart.
Foto: Facebookpagina Mechelen